Moni yrittäjä ajattelee verkkosivua kertaluontoisena hankkeena: tilataan sivut, maksetaan lasku ja jatketaan matkaa. Todellisuudessa sivusto on kuin jatkuva keskustelu asiakkaan kanssa. Sen sävy, rakenne ja rytmi määrittelevät, millainen kuva yrityksestä jää ja haluaako asiakas jäädä kuuntelemaan.
Verkkosivu elää samalla tavalla kuin yritys itse
Yrityksen toiminta, palvelut ja asiakkaiden tarpeet muuttuvat jatkuvasti. Silti moni sivusto jää jumiin siihen hetkeen, kun se julkaistiin. Elävä verkkosivu ei tarkoita jatkuvaa remonttia, vaan sitä, että sisältöjä päivitetään arjen tahdissa. Uusi asiakaskeissi, kuva, ajankohtainen palvelu tai työntekijän esittely voi olla yhtä tärkeä kuin tekninen päivitys.
Monet pienyrittäjät ulkoistavat sivustonsa tekijöille, jotka katoavat näkyvistä julkaisun jälkeen. Toiset taas rakentavat yhteistyön, joka jatkuu vuosia ja jossa sivu kehittyy yrityksen mukana. Tällaisia pitkäjänteisiä suhteita on luotu esimerkiksi Nerot.fi-palvelun kautta, jossa yritykset löytävät kotimaisia freelancereita ja toimistoja auttamaan juuri tässä jatkuvassa kehitystyössä. Kun verkkosivua ei ajatella kertaluonteisena projektina, se pysyy aidosti elävänä.
Sisältö on keskustelua, ei julistusta
Useimmat verkkosivut puhuvat itsestään. Parhaat puhuvat asiakkaalle. Hyvä sisältö ei vastaa kysymykseen mitä me teemme, vaan mitä tämä merkitsee sinulle. Kun sivu ohjaa oivaltamaan, helpottaa päätöstä tai tuo esiin rehellisen äänen, se toimii kuten hyvä myyjä. Se ei tyrkytä, vaan auttaa.
Pienilläkin sanoilla voi rakentaa luottamusta. Esimerkiksi yhteydenottolomakkeen otsikko ”Ota yhteyttä” voi muuttua puhuttelevammaksi: ”Kerro mitä tarvitset, vastaamme pikimmiten.” Sama periaate pätee koko sivustoon. Sen pitäisi tuntua siltä, että se kuuntelee ja vastaa, ei puhu yläpuolelta.
Sivusto ei synny vain koodista ja kuvista
Verkkosivu on yhtä paljon kirjoittamista, kuuntelemista ja valintoja kuin teknistä rakentamista. Siksi sitä ei kannata nähdä pelkkänä IT-projektina ja muistaa, että sivusto on heijastus yrityksen arvoista, mutta vain, jos ne on uskallettu sanoa ääneen.
Freelancereiden ja pienten digitoimistojen osaaminen on tässä korvaamatonta. Nerot.fi:n kaltaiset palvelut ovat tuoneet näkyviin sen, kuinka monipuolista osaamista suomalaisilla tekijöillä on ja miten pienikin yritys voi löytää juuri itselleen sopivan yhteistyökumppanin.
Julkaisu ei ole loppu, vaan alku
Kun sivu on julkaistu, keskustelu vasta alkaa. Seuraamalla, mitä asiakkaat tekevät ja missä he poistuvat sivuilta, näkee, milloin viesti ei enää toimi. Sivuston kehittäminen ei tarkoita jatkuvaa uudistusta, vaan jatkuvaa kuuntelemista.
Jos verkkosivua ajattelee puheenvuorona, analytiikka on kuin yleisön ilme. Se kertoo, milloin on aika muuttaa sävyä tai painottaa jotain uutta. Sama pätee myös yhteistyöhön. Sivuston tekijästä kannattaa tehdä kumppani, ei kertakäyttöinen projektitoimittaja. Kun keskustelu jatkuu myös tekijän ja asiakkaan välillä, sivu pysyy elävänä ja tehokkaana.
Laadukas lopputulos syntyy oikean kumppanin kanssa
Verkkosivun tärkein päätös tehdään usein jo ennen ensimmäistä luonnosta, kun valitaan tekijä. Jos haluat varmistaa, että sivustosta tulee yrityksesi näköinen ja että yhteistyö jatkuu myös julkaisun jälkeen, kannattaa kartoittaa vaihtoehdot Nerot.fi-palvelussa.
Kotimainen, vuodesta 2010 toiminut palvelu kokoaa yhteen yli kahdeksan tuhatta freelanceria ja mainostoimistoa eri puolilta Suomea. Tarjouspyynnön kautta saat näkyviin erilaisia toteutustapoja ja hintoja ja voit valita kumppanin, jonka kanssa verkkosivusi ei jää projektiksi, vaan kasvaa yrityksesi mukana.
Vieraskynä-artikkelin on toimittanut Nerot.fi -tiimi


